عوامل اجتماعی و فرهنگی درمحیط بازاریابی

عوامل اجتماعی و فرهنگی درمحیط بازاریابی

1_فرهنگ:فرهنگ مهمترین عنصر تعیین کننده خواسته ها و رفتار هر فرد است. مردم هر ناحيه و هر کشور دارای الگوهایی ترجیحی در مصرف وگزینش محصولات اند که از فرهنگ واداب ورسوم آنها نشئت می گیرد. هر اندازه از محیط وبازار محلی ومنطقه ای به سوی بازار های جهانی وبین المللی پیش می رویم، نقش وحساسیت عوامل فرهنگی بیشتر میشود.

1_فرهنگ:فرهنگ مهمترین عنصر تعیین کننده خواسته ها ورفتار هر فرد است. مردم هر ناحيه و هر کشور دارای الگوهایی ترجیحی در مصرف وگزینش محصولات اند که از فرهنگ واداب ورسوم آنها نشئت می گیرد. هر اندازه از محیط وبازار محلی ومنطقه ای به سوی بازار های جهانی وبین المللی پیش می رویم، نقش وحساسیت عوامل فرهنگی بیشتر میشود.
2_سطح سواد :میزان سواد با نحوه ومعرفی محصولات در بازار ارتباط دارد. برای جامعه ای که در ان بی سوادی زیاد است وافراد کمتر به مطالعه روزنامه ونشریات می پردازند، ارائه اگهیهای تبلیغاتی در جراید چندان موفق نخواهد بود. سواد افراد در انتخاب محصول وشیوه کاربرد ونگهداری ان نیز نقش دارد.
3_ارزشهای هسته‌ای :ارزشها عبارتند از باورهای ما به آنچه خوب ومطلوب است. ارزشهای هسته ای یک فرهنگ ارزشهای مشترکی هستند که نافذ وپایدارندوچگونگی کاربرد محصولات، مثبت یا منفی نگری نسبت به انها وبرقراری روابط بازار را تعريف می کنند.
4_دین ومذهب :دین ومذهب هم نیز همانند زبان از زمینه‌های قابل شناسایی تفاوت‌های فرهنگي است که در داخل مرزهای ملی یا خارج از آن وجود دارد.
5_نحوه معاملات وشرایط کسب و کار :نحوه برخوردهای تجاری ومعامله کسب وکار در فرهنگهای مختلف با هم یکسان نیست. حضور به موقع در ملاقاتها وتوجه به وقت ملاقات دارای دو تفسیر مختلف است. حتی پوشاک ونحوه پوشش افراد در جوامع یکسان نیست.
6_سازمانهای اجتماعی :در هر فرهنگ، سازمانهایی وجود دارد که مورد پذیرش واحترام است؛برای مثال خانواده در فرهنگ ایرانی نقش مهمی دارد. سن، پیشکسوتی، تخصص وموقعیت افراد نیز در فرهنگها اهمیت ویژه ای دارد.
7_الگوهای نهادی:سیستم های خرید وتوزیع در کشور ها وشیوه های خرید ومصرف در جوامع در حال دگرگونی است. تغییر الگوهای نهادی نقش عمده ای در تصمیم گیریها وبرنامه ریزی های بازاریابی دارد.
همه عوامل مزبور در بازاریابی دارای اهمیت بسیارهستند.
شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین (ably.ir)
(دپارتمان بازرگانی و مشاوره تجارت)
جهت آشنایی با سایر دپارتمان ها به سایت ably.ir مراجعه فرمایید.

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس